Siirry sisältöön

  • Aatos Klinikka
  • Aatos Perheklinikka
    Varaa aika 010 325 4540    Varaa aika    
    • Palvelut ja hinnasto
    • Asiantuntijat
    • Aatoslaiseksi?
    • Koulutukset
    • UKK
    • Blogi
    • Yhteys

    BLOGI

    Psykologi paljastaa: Nämä viisi asiaa olet tehnyt oikein!

    5. syyskuuta 2022

    Uutiset, sosiaalinen media, lehdet, terveyssuositukset ja lukemattomat muut lähteet ovat kaikki pullollaan ohjeita siitä kuinka elää, syödä liikkua ja jopa hengittää paremmin. Klikkiotsikot kutsuvat usein selvittämään, mitä oletkaan tehnyt väärin ja kuinka asiantuntijan ohjeilla voit toimia oikein. Suorituskeskeistä puoltamme kutsutaan jatkuvasti esiin enemmän ja enemmän, mikä tuottaa monille paineita. Tämän kirjoituksen klikkiotsikko kutsuu sinua armollisuuteen ja suorittamisesta luopumiseen. Tässä siis asiantuntijat vinkit siihen, mitä olet todennäköisesti aina tehnyt ”oikein”:

    1. Olet kuullut, lukenut tai nähnyt lukemattomia ohjeita, miten tulla paremmaksi versioksi itsestäsi – ja unohtanut niistä suuren osan. Sinua itseäsi puhutelleista neuvoista olet ehkä poiminut jonkun vinkin mukaasi. Hyvä sinä: toimi näin jatkossakin. Ota neuvoista mukaasi ne, mitkä tuntuvat tärkeiltä ja unohda huoletta loput. Kuuntelemalla itseäsi tiedät parhaiten, mikä jo sujuu, mikä riittää tai mitä haluat ehkä kehittää.

    2. Olet istahtanut sohvalle, kun olisi pitänyt siivota. Ehkä pyytänyt lapsen, puolison tai lemmikin kainaloosi ja saanut samalla tärkeän oksitosiiniboostin (– eli saanut elimistöösi fyysisestä läheisyydestä kehittyvää hyvän mielen hormonia). Toista tämä säännöllisin väliajoin jatkossakin.

    3. Olet miettinyt oletko hyvä vanhempi. Tämä tarkoittaa, että olet kiinnostunut vanhemmuudestasi ja haluat toimia lapsesi parhaaksi. Kaikki me joskus onnistumme, ja toisaalta joskus menee metsään. Mutta tärkeintä on juuri kiinnostuksesi ja että pysähdyt välillä pohdiskelemaan, missä mennään.

    4. Olet katunut mennyttä tai murehtinut tulevaa. Joskus ehkä liikaakin. Tämä kertoo, että olet ihminen ja sinä välität - itsestäsi, muista ja siitä mitä teet. “Märehtimistä” moititaan usein turhan ankarasti. Toki se aiheuttaa joskus ahdistusta, mutta toisaalta sille parasta vastalääkettä ei ole vaatimus “ottaa rennommin” vaan hyväksyntä. Ehkä voit sanoa itsellesi: “Tällaista se välillä on, kun asiat painaa mieltä - ehkä huomenna tuntuu toisenlaiselta!”

    5. Olet mennyt kollegan tai ystävän kanssa kahville, vaikka töiden tai tehtävien deadline painaa tai to do -lista tuntuu loputtomalta. Tämän seurauksena velvollisuudet saattoivat viivästyä tai jotain jäädä jopa tekemättä. Tai toisaalta: ehkä lopputuloksesta tulikin odotettua parempi, kun sait hetkeksi irtioton tai hyviä ideoita kahviseuraltasi. Niin tai näin, käännyit toisen puolen ja annoit itsellesi luvan hengähtää kiireen keskellä.

    Pidä mielessäsi itsesi ja he, jotka ovat sinulle tärkeitä. Riittävän hyvän riman voi muilta osin laskea tarvittaessa hyvinkin alas. Toivotan sinulle rohkeutta alittaa erilaisia rimoja tulevana syksynä! Ja tarvittaessa hyppäämään self help –artikkelin yli sen sijaan, että ottaisit itsellesi paineita siitä, mitä oletkaan tehnyt väärin tai kuinka itseä pitäisi kehittää.

    Laura Nikkola

    Psykologi, psykoterapeutti

    SEURAAVA

    EDELLINEN

    Kumpulantie 7 A

    00520 Helsinki

    Katutaso

    3. kerros

    6. kerros

    varaa aika 010 325 4540

    palvelut@aatosklinikka.fi